Uanset om du skal have lavet nyt badeværelse, nyt køkken eller om det er hele hytten der trænger til en tur, er det svært at komme udenom, at der vil være ting, som din betalte håndværker enten har overset eller vurderer vil give andre resultater anderledes, end du mener. Har du førhen haft betalt en håndværker for at udføre et stykke arbejde i dit hjem, har du sikkert også oplevet, at der vil være ting, som måske fremstår ufærdige, og derfor at det vigtigt at føre en åben dialog med sin håndværker.
Kunden har ganske vist altid ret, men størstedelen af alle håndværkere vil naturligvis altid forsøge at efterlade dig med det bedst tænkelige resultat. Vi må dog erkende, at vi alle har forskellige opfattelser af, hvad der er acceptabelt eller hvad der måske kalder på en ekstra kærlig hånd, og derfor er det essentielt at mødes med sin håndværker til en såkaldt afleveringsforretning.
Lav en liste over fejl og mangler
Mødes du for eksempel med en maler, vil den gennemsnitlige maler bede dig om at sætte et stykke tape de steder, hvor du mener, at der mangler maling eller hvor, der måske ikke er blevet spartlet godt nok. På denne måde vil det være nemt for maleren at gennemgå boligen for de fejl og mangler, der måtte være.
Denne fremgangsmåde gør sig ofte også gældende for andre håndværksmæssige sammenhænge. Hver gang en håndværker har færdiggjort sin opgave, bør du aftale et møde med vedkommende, så i sammen kan lave en liste over de fejl og mangler, der vil være at finde i boligen. Et sådant møde kalder man for en afleveringsforretning.
En afleveringsforretning er, med sin navngivne betegnelse, altså et møde, som aftales, når opgaven afleveres, eller med andre ord, et møde, der kommer i stand når opgaven er færdiggjort. Ved dette møde vil I kunne blive enige om, hvordan fejlene skal eller kan udbedres, og hvis kontrakten tillader det, kan du vælge at tilbagebeholde et fiktivt beløb svarende til det, som manglerne skal udbedres for, så du ikke ender med at betale overpris for arbejdet.
I langt de fleste tilfælde vil en håndværker dog stræbe efter at udbedre fejlen uden omkostninger, hvis fejlen med gennemsigtighed ligger på vedkommendes skuldre.